Minggu, 22 November 2015

Ketua berlebihan Berpeluh - 3 Punca Utama Ketua Berpeluh berlebihan

Ketua berlebihan Berpeluh - 3 Punca Utama Ketua Berpeluh berlebihan

Berpeluh kepala berlebihan atau berpeluh muka mungkin masalah berpeluh yang paling sukar seseorang akan hadapi. Ia adalah amat sukar untuk menyembunyikan sebagai peluh menitis ke bawah muka, leher dan kulit kepala. Orang dengan keadaan ini adalah lebih cenderung untuk mempunyai peluh berlebihan di ketiak, tangan dan / atau kaki. 3 hingga 4 juta orang di Amerika Syarikat sahaja mengalami keadaan ini.

Anak-anak muda dan tua menghadapi fenomena yang kompleks ini. Tanpa mengira usia, terdapat tiga punca utama didapati biasa pada orang yang mempunyai kepala berpeluh berlebihan.

Terdapat banyak masalah kesihatan diperiksa dan dikenalpasti untuk sebab-sebab keadaan yang tersebut di atas asas, dan beberapa daripada mereka adalah:

1. Obesiti - terlalu banyak lemak badan yang tidak sihat melambatkan metabolisme yang betul.

2. Gangguan Kebimbangan - tekanan menyebabkan peningkatan aktiviti sistem saraf simpatetik mencetuskan kelebihan pengeluaran kelenjar peluh.

3. Penyakit tiroid - ini menyebabkan seseorang individu untuk meningkat suhu badan dalaman yang menyebabkan kepada kelenjar peluh hiperaktif.

4. pheochromocytoma - tumor kelenjar adrenal boleh menyebabkan berpeluh yang berlebihan.

5. penyakit lain termasuk tekanan darah tinggi, masalah jantung dan kencing manis.

Ketidakseimbangan hormon adalah satu lagi sebab untuk berpeluh teruk. Menopaus dan akil baligh adalah dua contoh yang sama di mana hormon individu menukar kursus. Bagi keadaan yang pertama, lelaki yang lebih tua dan wanita mungkin mengalami hot flashes yang secara berkala boleh menyebabkan peluh berlebihan. Yang terakhir ini yang dialami oleh kanak-kanak berusia kira-kira 12 hingga 14.

Kecenderungan keturunan atau genetik juga didapati menyebabkan masalah tersebut. Terdapat beberapa individu yang mungkin telah dilahirkan dengan sistem saraf yang terlalu aktif, atau bahawa ini jenis berpeluh telah menjadi kejadian 'semula jadi' untuk keluarga.

Setelah mengetahui punca utama berpeluh kepala yang berlebihan seperti yang dinyatakan di atas, kita boleh meneruskan langkah-langkah yang betul dalam menangani masalah ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar