Senin, 23 November 2015

Apa Makanan Punca Sembelit? - Diet Terutamanya tinggi dalam lemak dan rendah serat

Apa Makanan Punca Sembelit? - Diet Terutamanya tinggi dalam lemak dan rendah serat

Biasanya punca yang paling biasa sembelit adalah sifat diet yang amat tinggi lemak dan juga rendah serat. Mereka yang mengambil banyak makanan serat yang tinggi mempunyai risiko rendah terjejas oleh sembelit. Tetapi orang-orang yang mengambil makanan serat rendah adalah berisiko tinggi untuk terlibat dengan sembelit. Untuk mengelakkan sembelit diet kita adalah faktor utama yang perlu dipertimbangkan pada setiap langkah dan setiap. Jika kita mahu mengelakkan sembelit kita perlu mengatur pemakanan kita mengikut Pengambilan keperluannya daripada air yang banyak juga penting sebagai tambahan kepada diet yang betul. Antara makanan yang penting yang akan diambil kira dalam diet kita untuk mengelakkan sembelit.

1. Fiber adalah bahagian yang paling penting dalam diet untuk mengelakkan sembelit. Kedua-dua serat larut dan tidak larut adalah penting dan mereka adalah sebahagian daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin yang badan tidak boleh dihadam. Terdapat serat larut juga yang dengan mudah boleh larut dalam air dan menukarkan ke lembut, seperti gel tekstur dalam usus. Sebaliknya terdapat serat tidak larut yang selepas melalui usus hampir tidak berubah. Tekstur lembut dan sebahagian besar daripada serat menghalang sembelit yang mereka menghalang kering, najis yang keras yang amat sukar dan menyakitkan untuk lulus.

2. diet serat rendah memainkan peranan penting dalam meningkatkan sembelit. Biasanya dewasa yang lebih tua hilang minat dalam makan dan mereka mahu makan makanan pilihan mereka yang biasanya rendah serat. Untuk mengelakkan kesukaran untuk mengunyah atau menelan orang umur yang lebih tua lebih suka makan makanan yang lembut dan rendah serat. Keadaan ini mendorong mereka untuk mengalami sembelit. Sesetengah makanan serat rendah berada di sana yang menyebabkan sembelit adalah keju, ais krim, daging, makanan ringan seperti kerepek dan pizza dan makanan yang diproses seperti kentang lecek segera atau makan malam beku.

3. Beberapa seperti-makanan

Daging terutama daging lembu dan daging babi melambatkan proses pencernaan dahsyat dan konsisten.

Kentang juga menyebabkan sembelit kerana kanji yang berlebihan.

Keju adalah pelakunya besar sembelit.

Roti dan pasta juga meningkatkan sembelit.

Pizza meningkatkan sembelit kerana ia mempunyai terlalu banyak keju.

Makanan segera seperti kentang goreng, burger, barangan dan lain-lain yang mempunyai khasiat yang sangat sedikit tetapi mereka tidak membantu tubuh untuk berfungsi dengan baik.

Produk gula berat juga meningkatkan sembelit dan mereka juga mencipta tenaga yang sangat rendah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar